Monday 21 July 2014

Pelajar Yang Talkative Tapi Menyentuh Hati


Assalamualaikum!!!

Bismillah...

Baru balik dari majlis berbuka puasa di sekolah sebentar tadi. Boleh tahan meriah juga. Macam-macam makanan ada. Untuk permulaan, kami berbuka dengan air kosong & kurma dulu. Kemudian dahulukan solat maghrib sebelum makan makanan berat yang lain supaya tidak terbabas waktu. Biasa la bila dah dapat makan tu, faham-faham la kan. Lepas makan, beramah mesra dengan cikgu-cikgu lain sekejap & terus bergerak pulang dalam pukul 8.55 p.m. 

Oh! Teringat esok ada last kelas yang belum habis bagi nota-nota lepas yang tertinggal kepada pelajar. Terus pecut ke kedai fotostat untuk fotostat bab-bab yang tertinggal tu. Tak banyak pun. Tiga topik je termasuk topik yang akan diajar esok. Esok boleh bagi penerangan & buat aktiviti terus. Jimat masa nak menunggu budak-budak menyalin nota. Almaklumlah minggu ni last saya masuk kelas untuk semua kelas Pendidikan Seni Visual. Rasa bersalah pula kalau tak habiskan topik.

Entri mukadimah saja sudah 2 perenggan. Sebenarnya nak cerita pasal kelas Pendidikan Seni Visual yang semalam punya. Terbabas pula. :) Mari kita mulakan ya.



Mula-mula saya masuk kelas 2A8 ni, korang tengok la majoriti pelajar berbangsa apa. Hati terdetik "Macam mana aku nak mengajar ni?". Talkative & aktif bukan main budak-budak ni. Mula-mula masuk tu rasa gelapnya dunia. Mesti sesi P&P akan datang susah nak berjalan dengan lancar. Kena kerah tenaga banyak-banyak ni. Sana bercakap, sekali ketuk, diam. Sini bercakap, sekali ketuk, diam. Cuba korang bayangkan macam mana tu nak handle bulan puasa ni. Perit anak tekak.

Tapi. Minggu demi minggu saya mula belajar macam mana nak kawal mereka. Walaupun talkative, tapi kerja tetap jalan. Nota siap. Aktiviti pun memuaskan hati juga la. Masing-masing menunjukkan minat semasa sesi P&P berjalan. Itu yang membuatkan saya suka budak-budak ni. Tidak mengapa walaupun agak perit sedikit. Asalkan masih menghormati guru yang mengajar & mengikut setiap arahan yang diberi. 

Semalam merupakan hari terakhir saya masuk kelas mereka & pertama kali saya bawa mereka buat aktiviti di luar kelas. Amboi! Bukan main teruja lagi diorang. Lepas bagi nota tajuk penegasan, saya bagi aktiviti. Saya suruh mereka hasilkan sebuah lukisan pada permukaan sampul duit Hari Raya / Angpau (Chinese New Year) / lukisan sampul Hari Deepavali yang menunjukkan kesan penegasan. Alhamdulillah. Semuanya memberi kerjasama dengan baik sekali walaupun mulut tu macam biasa la bising sikit. Tapi kerja tetap berjalan. Itu sudah cukup membuatkan saya tersenyum bahagia.

Tanpa diduga, masa tengah saya khusyuk memberikan arahan & penerangan, PK Petang datang buat pantauan. Budak-budak ni dah terlangut-langut tunjuk ada sesuatu dekat belakang saya. Sekali pusing. Oh mak kau! (Tapi tak melatah pun la) :) Saya rasa saya tak ada buat kesalahan apa pun. Jadi, reaksi saya tenang sahaja terima kedatangan PK tu. Kami berbual-bual sekejap. Kemudian PK tu pun berlalu pergi. Dalam hati saya tersenyum-senyum seperti bunga yang berkembang mekar. Selamat budak-budak ni berkelakuan yang sangat memberangsangkan pada waktu tu. Kalau tidak rosak juga la reputasi saya.

Apa yang saya & PK Petang tu bualkan, cukuplah saya simpan untuk diri sendiri saja. Apa yang ingin saya sampaikan disini, lakukanlah setiap amanah yang diberikan seikhlas hati. Biar manusia tak nampak keikhlasan kita, tapi cukuplah Allah Redha. Kita bekerja kerana ibadah & bukan untuk penghargaan manusia. Bila Allah yang kita dahulukan, dunia akan datang pada kita. 

Sungguh saya mula jatuh sayang dengan pelajar kelas 2A8 ni. Respon mereka yang membuatkan saya jatuh hati. Rasa ilmu yang kita nak sampaikan tu dihargai oleh pelajar. Masa tengah mengajar di kelas tadi, ada sorang pelajar Chinese dari kelas 2A8 ni datang bagi nota dia untuk saya tandakan sebagai bukti saya dah semak hasil tugas dia. Tersentuh hati. Semoga mereka menjadi manusia yang berguna satu hari nanti.

Jangan lihat melalui luaran. Tapi lihatlah dengan mata hati. Betulkah begitu? Senang cerita "Don't Judge The Books Through It's Cover".

Wassalam.






No comments:

Post a Comment